YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Thursday 25 October 2012

Assalamualaikum :D

Lama rasanya tak update. Seriously, I'm getting busier now. Takpelah,at least terisi juga masa dengan kesibukan kan? Sesungguhnya masa itu bukan milik kita maka siapa benarkan kita membuangnya dengan sesuka hati.Right?

Okay,
saya mahu share sesuatu. Pengalaman dan ibrah yang saya dapat semasa on the way balik dari Serdang ke kampung halaman saya semalam.

Situasi: di dalam bas on the way dari Seremban ke rumah tercinta.

Saya punyalah dengan pantas menyelit nyelit di celah celah ribuan manusia(cewah beribulah sangat) untuk mendapat tempat di dalam bas nanti.Alhamdulillah,selamat masuk ke dalam perut bas. Saya tengok jam pada handphone."Ah, bas mesti jalan lambat ni.". Bingo.Memang pun. Pakcik bas tu memang tunggu sampai memang betul betul takde sesiapa pun yang nak naik lagi. Kemudian, datang seorang makcik berbaju kurung biru bunga bunga kuning (I can still remember her face too). Dia jalan macam tak normal. Saya tak tahu nak guna verb atau adjective apa untuk describe the way she walked. Tapi saya boleh cakap yang dia orang kelainan upaya. Serius,sangat payah untuk dia berjalan dengan beg lagi di tangan dia. Saya tengok dia. Sebak. Saya tengok dia terus ke belakang dan berdiri kerana semua seat penuh masa tu.

Masa tu ada dua perkara yang bermain dalam minda saya.

1) saya nak bangun dan bagi seat saya pada dia sebab saya rasa takde problem untuk saya yang muda ni berdiri.

2)kenapa lelaki lelaki muda lagi perkasa di belakang sana langsung takde sense nak bangun dan give a seat pada makcik tu sebab obviously she is a makcik dan tak terdaya untuk berdiri lama.


Tetapi entah kenapa otak saya lambat sangat nak decide sama ada nak bangun ke tak bagi makcik tu seat. Saya je yang mata meliar liar tengok kot ada siapa siapa yang nak offer seat pada makcik tu.Takde sesiapa pun. What a shame. Saya rasa semua orang pun dalam hati fikir " Alah,mesti ada orang lain yang akan offer seat pada makcik ni.". Dan hakikatnya takdes sesiapa pun sampailah ada seorang adik yang masih berbaju uniform sekolah ni bangun dan beri makcik ni seat.She's a girl. A GIRL.

Saya malu pada diri saya.Allah...sepanjang perjalanan saya rasa bersalah sangat.rasa mahu gali lubang,tanam muka saya sebab rasa berdosa sangat sebab tak tolong makcik tu.Kenapa saya tak bangun dan offer ja sebelum budak tadi?Malunya saya kerana budak tadi lagi muda dari saya tetapi dia lebi berani unuk bantu makcik tadi.Semoga Allah merahmati adik semalam:')

Tetapi dalam hati,saya kecewa.Kecewa dengan semua homosapien yang ber"chromosome" Y dalam bas tu. Come on guys,seriously you cannot think and have a sense to offer a seat to that Makcik? kamu boleh senang senang duduk tanpa hiraukan makcik tadi,malah perempuan yang bangun bagi makcik tu duduk.I'm not trying to be sexist.I'm not. Tapi think again,proper tak kalau perempuan sorang sorang berdiri dalam bas tu,but at the same time berlambak ja lelaki dalam bas tu yang badan tough tough duduk dengan pondannya di belakang.(maaf atas kekasaran tapi it's the fact). Cuba imagine kalau suatu masa nanti,mak mak kalian naik bas dan orang lain treat mereka begitu? Sedih kan? Look, dunia ini bulat tahu? what goes around comes around right?

Malaysian.*sigh*
Nasihatkan diri sendiri juga.):

No comments:

Post a Comment