YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Sunday 2 June 2013


"Kau tahu tak, tak pakai tudung ni  berdosa tahu!Kau tak kesian ke kat ayah kau?"

"Eh, kau tak malu ke tak solat? Kau nak jadi orang kafir ke ha?Nak masuk neraka sekali dengan diorang?"

"Quran pun kalau tak pernah sentuh, heh jangan nak memandailah nak bagi nasihat"

Biasa sangat aku dengar.

Biasa sangat aku lihat.

*senyum sinis* Aku dulu pernah berfkiran begitu. Hanya tahu menghukum tanpa pernah selidik terlebih dahulu sebab ianya terjadi.*amboi ayat karangan*

Hanya sebab aku tak pernah buat perkara itu, maka aku menjadi sinis terhadap mereka yang berbuat kelakuan itu.

Sebab apa?
Sebab aku tak rasa, sama seperti yang mereka rasa.

Kadang kadang, aku pelik. Para dai'e yang hebat hebat belaka.Namun, entah mengapa.Ada sahaja yang tak kena bila mereka memulakan bicara. seperti tak sampai ke hati.

Segala hadis, ayat Quran dihambur ketika menyampaikan dakwah. Tapi, hambar.Tak ke jiwa.

Kenapa ya?

Aku mengaku, ilmuku masih cetek.
Luaranku mungkin nampak berilmu tapi hanya Allah yang tahu, kekurangan aku.

Aku tak mampu mengeluarkan hujah yang hebat. Aku belum lagi mampu meninggalkan sisa jahiliyah dalam diri ini. Aku masih lagi belum menjaga sepenuhnya diri ini.Aku masih lagi belum sempurnakan Islam dalam diri.Aku tahu itu. Aku mengaku.

Tapi, syukur...Allah masih beri peluang.Allah beri aku peluang beribu kali.Entah tak terkira.
Setiap kali itu juga aku curang dengan peluang itu.Tapi esok, aku bangun semula dengan peluang baru, harapan baru. Baik kan Allah?

Maka itu bezanya Allah dengan kau manusia.Kita semua pendosa, tiada yang terkecuali. Walaupun Rasulullah S.A.W.

Jadi aku mahu tanya...

kerja kitakah menilai manusia?

2 comments: